Plany pracy
TREŚCI PROGRAMOWE
MARZEC
TEMATYKA
1. BAWIĘ SIĘ W TEATR.
2. WIOSNA IDZIE PRZEZ ŚWIAT.
3. WIOSNA IDZIE PRZEZ ŚWIAT.
4. WIELKANOC.
Treści programowe:
- doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi, odpowiadanie na pytania,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
- zwracanie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu,
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- ustalanie kolejności wykonywania czynności,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy),
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
BIEDRONKI
MARZEC
Tematyka tygodniowa:
1. Jaka jest pogoda w marcu?
2. Po czym można poznać, że nadchodzi wiosna?
3. Z czego to jest zrobione?
4. Czego potrzebują zwierzęta?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
-
zakładanie ubrań, butów, strojów gimnastycznych;
-
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
-
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
-
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie);
-
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
-
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
-
poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
-
dzielenie się swoimi przeżyciami;
-
rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
-
poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
-
współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
-
rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
-
mówienie o swoich potrzebach;
-
stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
-
pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
-
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
-
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
-
obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
-
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
-
powtarzanie krótkich rymowanek;
-
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
-
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy:
-
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
-
liczenie palców, przedmiotów itp.;
-
ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
-
określanie przydatności danych przedmiotów;
-
układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
-
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
-
składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru;
-
poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi;
-
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy);
-
oglądanie kwitnących roślin; zwracanie uwagi na ich piękno;
-
omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd);
-
oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
-
słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
-
wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
-
uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
-
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
-
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
-
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych.
DINUSIE
LUTY
Tydzień 1: Kim będę, gdy dorosnę?
Tydzień 2: Czy Kot w butach był na weselu Kopciuszka?
Tydzień 3: Gdzie puka sztuka?
Tydzień 4: Co łączy kurę i dinozaura?
Treści programowe:
- pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
- pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
- wspólne wykonywanie prac plastycznych;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
- odróżnianie druku od pisma odręcznego.
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- improwizowanie piosenek ruchem;
- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych;
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
- dostrzeganie różnic pomiędzy kinem a teatrem
- podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
- identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby;
- rozwiązywanie zagadek matematycznych
- wykonuje obliczenia w zakresie 10, posługując się materiałem konkretnym
JEŻYKI
M A R Z E C
1.Zwierzęta z dżungli i sawanny
Treści programowe
-oglądanie filmów przyrodniczych, książek, albumów, tablic, korzystanie z internetu (poznawanie przyrody w sposób pośredni)-zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
-wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.
-wymyślanie piosenek, rymowanek; uczestniczenie w zabawach z elementem pantomimy.
-rozwiązywanie zagadek, rebusów; układanie zagadek
-zapamiętywanie kilku figur, obrazków pokazywanych kolejno
-zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
-wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
-układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
-wskazywanie pełnych godzin na zegarze
-nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
-rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.
2.Zwierzęta naszych pól i lasów
Treści programowe
-oglądanie filmów przyrodniczych, książek, albumów, tablic, korzystanie z internetu
-poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
-poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami
-poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
-wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady
-poznawanie właściwości powietrza i jego roli w życiu ludzi i zwierząt.
-wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
-klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
3.Marcowa pogoda
Treści programowe
-obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.)
-poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.
-poznawanie norm ekologicznych – nakazu: oszczędnego korzystania z wody.
-wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
-wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
-nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
-rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech
-rozpoznawanie i nazywanie figur przestrzennych: kula, sześcian; podawanie ich podstawowych cech.
-wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
4. Wiosenne przebudzenia
Treści programowe
-zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
-obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się pąków na drzewach i krzewach
-poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
-poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla
-poznawanie wybranych przedstawicieli kwiatów ogrodowych, np. tulipan, nasturcja, róża, lilia itp.; omawianie ich budowy, etapów rozwojowych (na przykładzie tulipana).
-zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbania o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.
-zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
-skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
-dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
-układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
-poznawanie wartości monet i banknotów (np. 1 zł, 2 zł, 5 zł i 10 zł); właściwe operowanie nimi w zabawie.
-dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.