Miejskie Przedszkole nr 14 w Katowicach

Plany pracy

TREŚCI PROGRAMOWE

PAŹDZIERNIK

MISIE 

  Tydzień I Jesień w sadzie.

Treści programowe:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,

  • rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku,

  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

Tydzień II Smaczne warzywa.

Treści programowe:

  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu,

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

 Tydzień III Jaki jestem.

Treści programowe:

  • wskazywanie wymienionych części ciała

  • nazywanie danych części ciała,

  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu,

  • podawanie swojego imienia i nazwiska,

  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.

Tydzień IV Moje zmysły.
Treści programowe:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,

  • słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

 


PAŹDZIERNIK

BIEDRONKI

Tematyka tygodniowa:

  1. Jak jesienią dbać o zdrowie?

  2. Kto może być nauczycielem?

  3. W co się bawi z nami jesienny wiatr?

  4. Jaki plan na jesień mają zwierzęta?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;

  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;

  • nabywanie sprawności manualnej.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;

  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności;

  • rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;

  • określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć;

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

  • powtarzanie krótkich rymowanek;

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;

  • liczenie palców, przedmiotów itp.;

  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;

  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;

  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru;

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z ciastoliny, masy solnej, wydzieranie z papieru, próby posługiwania się nożyczkami.;

  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki.

 


DINUSIE

WRZESIEŃ

TEMATYKA TYGODNIOWA

  1. Co słychać w przedszkolu?
  2. Jak być superbezpiecznym?
  3. Jakie są moje supermoce?
  4. Kiedy pani Jesień obchodzi urodziny?

     

TREŚCI PROGRAMOWE

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
  • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
  • bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
  • cieszenie się z sukcesów innej osoby;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • wspólne wykonywanie prac plastycznych;
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dziecku w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela lub chętne dziecko;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi
  • nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo–skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody  zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  • nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczony do działalności plastyczno–konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem).

 

 


JEŻYKI

 

To jestem ja

Treści programowe:

  • Przedstawianie się, opisywanie swojego wyglądu.
  • Określanie swoich zainteresowań.
  • Rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych (złość, radość, smutek, strach, zazdrość, zawstydzenie).
  • Wyrażanie swoich emocji w sposób werbalny i niewerbalny.
  • Określanie swoich cech fizycznych: wzrost, wiek, kolor oczu, kolor włosów.
  • Dostrzeganie różnic w wyglądzie ludzi, akceptowanie ich.
  • Wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.).
  • Wyodrębnianie sylab ze słów.
  • Analiza i synteza sylabowa nazw obrazków.
  • Nazywanie części ciała.
  • Wyznaczanie kierunków od osi własnego ciała.
  • Określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów.

 

Moja grupa 

Treści programowe:

  • Przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie i rozumienie zasadności ich przestrzegania.
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach, np. integracyjnych, sportowych, teatralnych.
  • Rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
  • Czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali.
  • Układanie swojego imienia z liter, według wzoru, a potem – bez wzoru.
  • Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
  • Nazywanie części ciała.
  • Różnicowanie prawej strony i lewej strony.

 

Moja droga do przedszkola

Treści programowe

  • Zachowanie czujności w sytuacjach, które mogą stanowić zagrożenie.
  • Poznawanie numerów alarmowych: 999, 998, 997 i 112.
  • Poznawanie zasad ruchu drogowego.
  • Poznawanie wybranych znaków drogowych.
  • Poznawanie samochodów specjalistycznych: straży pożarnej, policji, karetki pogotowia; poznawanie numerów telefonicznych do tych instytucji.
  • Wyodrębnianie sylab ze słów.
  • Analiza i synteza sylabowa nazw obrazków.
  • Wyszukiwanie takich samych symboli graficznych- figur, liter, cyfr.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech

 

Idzie jesień… przez las, park

Treści programowe:

  • Uczestniczenie w wycieczkach pozwalających w sposób bezpośredni zapoznać się z wybranymi środowiskami przyrodniczymi (las, pole, park, staw…), ze zwierzętami i roślinami tam żyjącymi.
  • Zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • Nazywanie wybranych drzew – liściastych i iglastych.
  • Rozpoznawanie drzew po liściach i owocach.
  • Poznawanie ogólnej budowy drzewa (pień, korzenie, korona).
  • Poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, maślak, kurka itp.) i niejadalnych (muchomor czerwony, muchomor sromotnikowy itp.).
  • Wyodrębnianie zdań z wypowiedzi ( liczenia zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków).
  • Wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach.
  • Tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
  • Wyodrębnianie sylab ze słów.
  • Wyznaczanie kierunków od osi własnego ciała.
  • Liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach).