To takie proste!
Miejskie Przedszkole nr 14
Strona głowna  /  Zajęcia ruchowe
Zajęcia ruchowe

Szanowni Rodzice, Drogie Dzieci

Wielu dorosłych uważa zabawę za zwykłą stratę czasu, a przecież jest ona potrzebna każdemu człowiekowi dla zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego oraz dobrego kontaktu z otoczeniem. O wpływie zabawy na życie nasze i naszych dzieci pisał amerykański psycholog Eryk Berne. Według niego zabawa rozładowuje napięcia wewnętrzne, chroni nas przed dłużej trwającymi sytuacjami stresowymi, zmusza do zajęcia się współpartnerem i do współpracy z nim, pomaga zachować równowagę psychiczną.

Będę proponowała Dzieciom i Państwu proste ćwiczenia, zabawy, umieszczę linki do piosenek z ruchem lub ćwiczeń korekcyjnych.

 

Znaczenie gimnastyki w wieku przedszkolnym

Dziecko w wieku przedszkolnym znajduje się w okresie, w którym zachodzą ważne procesy rozwojowe, dlatego wychowanie fizyczne, ma duże znaczenie. Duży wpływ na rozwój ma hartowanie, które zależy od stopnia korzystania z naturalnych czynników takich jak słońce, powietrze, woda, doboru i ich umiejętności prowadzenia zabaw i ćwiczeń. W przedszkolu zwraca się szczególną uwagę na kształtowanie postawy dziecka poprzez stałe wymaganie poprawnych ruchów podczas chodu, biegu, zabawy, ćwiczeń itd. Wychowanie fizyczne w przedszkolu zaspokaja duże potrzeby ruchowe dziecka, rozwija jego sprawność użytkową i ruchową. Ruchy dziecka stają się bardziej skoordynowane, harmonijne, szybsze. Oprócz tego zabawy i ćwiczenia są wielka atrakcją dla dzieci.

 

 

„Dla zdrowia przedszkolaka i prawidłowego rozwoju psychoruchowego ważne jest zaspokojenie jego ruchu”.

 

Rola zabawy w rozwoju dziecka.

Główną potrzebą dziecka w wieku przedszkolnym są niewątpliwie zabawy i gry ruchowe. Dbałość o zdrowie, harmonijny rozwój, sprawność i zaradność ruchową jest ważnym celem w wychowaniu przedszkolnym. Ciało ludzkie powinno być punktem wyjścia, jednak głównym celem jest pełny rozwój dziecka. Wynika z tego, że we wszystkich działaniach powinno się podkreślać dzieciom różnorodne korzyści, jakie daje im aktywność ruchowa i dbałość o zdrowie. Negatywnym objawem rozwoju technicznego jest eliminowanie z życia wysiłku
fizycznego, co prowadzi do różnych nieprawidłowości układu ruchowego. Dużą rolę odgrywają tu zajęcia i zabawy z różnego rodzaju przyborami, także nietypowymi, tj. gazety, rolki po papierze toaletowym, kasztany, gąbki do kąpieli, sznurki, wstążki, kłębki wełny itp. Stosowanie ich wyzwala inicjatywę i  pomysłowość, dzieci wykorzystują doświadczenia w tworzeniu własnych ćwiczeń i zabaw ruchowych. Poszukują sposobów wyrażania swoich emocji i aktywności ruchowej.


Zabawy ze sznurkami lub wstążkami:      

  1. „Kołyska” – dzieci w siadzie na podłodze, opierają stopy o trzymany w rękach sznurek, wykonują kołyskę;
  2. „Winda” – dzieci stojąc unoszą palcami stóp sznurek do góry i opuszczają w dół, następnie zmiana ról;
  3. „Kulawy wróbelek” – dzieci skaczą na jednej nodze, drugą nogę zgiętą w kolanie trzymają uniesioną na wstążce w okolicy kostki, skaczą dookoła siebie;
  4. „Koniki” – dzieci stoją w parach, jedno za drugim, trzymają w dłoniach sznurki, biegają swobodnie po sali „konik” unosi wysoko kolana, następnie zmiana ról;
  5. „Płotki” – dzieci stojąc trzymają za końce naciągnięte sznurki, na polecenie nauczyciela przechodzą przez sznurek, przeciągają go za plecami unoszą nad głową i przenoszą do przodu;
  6. „Ślimak” – dzieci w leżeniu tyłem przekładają nogi przez naciągnięty w dłoniach sznurek do przodu i do tyłu

Zabawy z kłębkiem wełny:        

  1. „Mostek” – dzieci w parach, jedno w klęku podpartym wykonuje mostek, a drugie przetacza pod mostkiem kłębek i przechodzi na czworakach pod kilka razy i zmiana;
  2. „Maszerują żołnierze” – dzieci rytmicznie maszerują z wysokim unoszeniem kolan i przekładają kłębek pod kolanem;
  3. „Spacerujący stoliczek” – dzieci chodzą na wszystkich kończynach, brzuchem zwróceni ku górze, z kłębkiem wełny na brzuchu, „stolik” może przesuwać się do przodu lub do tyłu, tak aby kłębek nie spadł;
  4. „Klaśnij i złap” – dzieci stojąc podrzucają kłębek do góry, klaszczą i starają się złapać spadający kłębuszek do rąk;
  5. „Podrzuć i łap” – dzieci podrzucają i chwytają kłębki wełny na przemian, lewą i prawą ręką;
  6. „Złap myszkę” – dzieci leżą na plecach, starają się między stopami podnieść kłębek do góry;
  7. „Rzuć w okienko” – dzieci z wyznaczonego miejsca celują do kosza, powtarzają ćwiczenie prawą i lewą ręką.

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

Gimnastyka na wesoło z wykorzystaniem nietypowych przyborów.

 

Zabawy z gazetami    

  • „Zabawy z gazetami” – dzieci otrzymują gazety. Swobodnie machają gazetami wg. poleceń słownych – wysoko, nisko, jedną ręką, drugą ręką;
  • „Ruch przy muzyce” - dzieci tańczą w rytm melodii, trzymając gazetę na głowie, na ramieniu, na otwartej dłoni;
  • „Kałuża” – dzieci obunóż, na jednej nodze, na drugiej nodze podskakują na rozłożonych na gazetach;
  • „Skoki przez przeszkodę” – gazety leżą na dywanie dzieci chodzą po dywanie, gdy napotkają przeszkodę wykonują przeskoki przez rozłożoną gazetę;
  • „Froterujemy podłogę” – gazeta między kolanami – dzieci wykonują skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła i równocześnie uważając aby nie potrącić kolegi;
  • „Wycieranie plamy na podłodze” – dzieci stoją w rozkroku, wykonują skłon w przód i przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód naśladując wycieranie podłogi.

 

Zabawy z plastikowymi butelkami  

  • „Wałkujemy ciasto” – siad klęczny, butelka przed kolanami; dzieci trzymają dłonie na butelce, przesuwanie butelki w przód i przysuwanie jej do kolan;
  • „Koszykarze” – dzieci stoją w małym rozkroku, przekładają butelki na przemian pod kolanami, raz prawym, raz lewym tworząc ósemkę, następnie w marszu jw.;
  • „Karuzela” – dzieci w siadzie skulnym przetaczają butelkę wokół siebie starając się butelkę turlać dłońmi;
  • „Sprytne stopy” – w siadzie podpartym dzieci starają się chwycić butelkę stopami i unieść ją do góry;
  • „Luneta” – dzieci leżą na brzuchu, ręce oparte na łokciach, patrzą w lunetę raz prawym, raz lewym okiem;
  • „Wędrujące butelki” – w leżeniu na brzuchu, dzieci z ramionami wyprostowanymi na podłodze przetaczają butelkę między rękami, z jednoczesnym podniesieniem tułowia do góry;
  • „Podrzuć i chwyć” – dzieci w siadzie skrzyżnym podrzucają w górę butelki tak, aby móc je chwycić.

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

Zaproponuj ćwiczenia mamusi lub tatusiowi, a może rodzeństwo z Tobą poćwiczy? Sprawdźcie się!


Ćwiczenie 1
Połóż otwartą książkę na głowie i wykonaj przysiady. Za każdy pełny przysiad (pupa jak najniżej) liczcie sobie punkt. Przysiady muszą być głębokie, a książka nie może spaść z głowy. Ćwicz przez 15 s. Zapamiętaj liczbę zdobytych punktów.

 

 

Ćwiczenie 2
Usiądź na podłodze. Palcami prawej stopy chwyć chusteczkę (lub serwetkę, kawałek materiału). Zegnij nogę, wyprostuj i wypuść chusteczkę. To samo powtórz drugą nogą. Ile razy wykonałeś ugięcie i wyprost nogi? (15 s) Za każde pełne ćwiczenie dodaj sobie punkt.


Ćwiczenie 3
Połóż na podłodze książkę. Stań obok niej. Za każdy przeskok nad książką (tam i z powrotem) dodaj sobie punkt. Ćwicz przez 15 s.


Ćwiczenie 4
Przygotuj krzesło i książkę. Połóż się na podłodze na brzuchu przed krzesłem – przed sobą połóż książkę. Prostymi rękami podnieś książkę, połóż ją na krześle i szybko zdejmij na podłogę. Ile razy wykonałeś ćwiczenie w ciągu 15 s? Za każde położenie książki policz sobie punkt.


Ćwiczenie 5
Przygotuj książkę. Usiądź na podłodze w siadzie prostym. Ręce oprzyj z tyłu. Wyprostuj nogi, obciągnij palce – książkę połóż na wysokości stóp. Przenoś nogi nad książką, dotykając podłogi z drugiej strony książki. Za ruch tam i z powrotem licz punkt. Dodaj sume punktów do uzyskanych w poprzednich ćwiczeniach.
Policzcie ile zdobyliście punktów.


 

Ćwiczenia zaproponowane poniżej mogą wykonywać rodzice lub starsze rodzeństwo, jeżeli będziecie chętni możecie i wy spróbować.


Ćwiczenie 1
Usiądź na podłodze. Stopy zaczep o szafę. Ręce połóż na karku. Z siadu przejdź do leżenia i powróć do siadu. Za pełne wykonanie ćwiczenia policz sobie punkt. Ćwiczenie wykonuj przez 15 s. Ile punktów zdobyłeś? Dodaj tę liczbę do punktów zdobytych w 1 ćwiczeniu.