To takie proste!
Miejskie Przedszkole nr 14
Strona głowna  /  Jeżyki
Jeżyki

INFORMACJE DLA RODZICÓW

CELE EDUKACYJNE, KTÓRE MOGĄ OSIĄGAĆ Z DZIECMI W DOMU W ZAKRESIE  PODSTAWOWYCH CZYNNOŚCI.

ZADANIA DLA 6-LATKÓW

  1. Dobieranie odzieży w zależności od pogody
  2. Trzepanie dywanów.
  3. Podlewanie roślin doniczkowych.
  4. Przygotowanie prostego jedzenia pod opieką osoby dorosłej.
  5. Samodzielne wiązanie butów.
  6. Plewienie chwastóww ogródku.
  7. Obieranie warzyw.
  8. Składanie swoich czystych ubrań do szafy

A  TAKŻE:

  1. Robienie zakupów
  2. Sprzątanie balkonu/ tarasu
  3. Podlewanie trawnika
  4. Mycie podłóg.
  5. Proste prasowanie.
  6. Dbanie o zwierzęta domowe.
  7. Porządkowanie łazienki
  8. Poranna i wieczorna toaleta.

INFORMUJEMY I PRZYPOMINAMY RODZICOM

O KONIECZNOŚCI ZACHOWANIA BEZPIECZEŃSTWA W SIECI!

ZE WZGLĘDÓW TECHNICZNYCH OD 25 MAJA UMIESZCZAĆ BĘDZIEMY JEDYNIE POLECENIA DO ZREALIZOWANIA W DOMU BEZ PODGLĄDU ZDJĘĆ. PRACE DODATKOWE DLA 6 LATKÓW BĘDZIE MOŻNA SKOPIOWAĆ.

 

PIĄTEK - 26.06.2020

 

1. Piłkarskie litery - wycinanie, układanie i odczytywanie sylab,

 

 

2. Gromadzenie słownictwa związanego z wyrazem - SPORT,

 

3. Wyjaśnienie przysłowia - W zdrowym ciele, zdrowy duch,

 

4. Wykonanie ilustracji do przysłowia - dowolna technika plastyczna,

 

5. Zabawy piłkarskimi cyframi - wycinanie, wzajemne przydzielanie sobie sportowych zadań lub ćwiczeń gimnastycznych, cyfra określa liczbę powtórzeń.

 

 

 

CZWARTEK - 25.06.2020

 

1. Rozcinanie obrazka na 7 dowolne części, składanie puzzle i przyklejanie- na kolorową kartkę- bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;

 

 

2. Kolorowanie szablonu piłki nożnej- prawidłowa postawa przy rysowaniu;

 

 

3. Oglądanie ilustracji w internecie o tematyce sportowej, próby nazywania poszczególnych dyscyplin sportowych;

 

4. Wybór ilustracji ulubionej dyscypliny sportowej, kolorowanie obrazka

 

 

ŚRODA - 24.06.2020

 

1. Wycinanie i uzupełnianie brakujących piłek sportowych - zabawy sudoku

 

 

2. Wyszukiwanie w internecie i czytanie wiadomości o historii piłki nożnej i polskich piłkarzach

 

3. Piłka - praca plastyczna z talerzyka papierowego

 

 

4. Dowolne zabawy z piłką

 

 

 

WTOREK - 23.06.2020

 

1. Kolorowanie ilustracji na temat różnych dyscyplin sportowych.

 

2. Rozmowy o znaczeniu uczestniczenia w aktywnym wypoczynku na świeżym powietrzu;

 

3. Zabawa pantomimiczna - Jaki to sport?

 

4. Wykonanie ilustracji, układanie i zabawy ruchowe z rodzicami - nabywanie sprawności fizycznej, prawidłowe zachowania i reakcje przy rywalizacji, godzenie się z przegraną.

 

 

 

PONIEDZIAŁEK - 22.06.2020     SPORT

 

1. Sport - zbieranie wyrazów i pojęć wokół słowa sport.

 

2. Rozpoznawanie i nazywanie dyscyplin sportowych, w których jest wykorzystywana piłka.

 

3. Zabawy z piłką, ćwiczenia przy muzyce z wykorzystaniem piłki - rozwijanie inwencji ruchowej, wykorzystanie wcześniej zdobytych wiadomości i doświadczeń na zajęciach gimnastycznych.

 

4. Moje zabawy z piłką - praca plastyczna dowolną techniką plastyczną.

 

 

PIĄTEK – 19.06.2020

 

1. Zabawa słownikowa - Ekozabawki - wyszukiwanie słów, które kojarzą się z konstruowaniem ekozabawek np. gazeta, korek...

 

2. Nasze ekozabawki - spotkanie podsumowujące - uporządkowanie wiedzy na temat ekologii i recyklingu, rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy i planowania.

Przypomnienie - Co to jest ekologia?

Po czym poznać, że coś jest ekologiczne?

Co wiesz o ekologicznych przedmiotach?

 

3. Wykonanie ekostworka z dostępnych materiałów recyklingowych.

 

4. Masażyk relaksacyjny z wykorzystaniem piórek i waty- zabawy z rodzicem, muzyka z odgłosami natury; dzielenie się  swoimi wrażeniami.

 

CZWARTEK – 18.06.2020

 

1. Zabawa plastyczno-techniczna - Lornetki (2 rolki po papierze toaletowym)

 

2. Pracownik firmy wywożącej śmieci - obserwacja, filmik na YouTube - wdrażanie do poszanowania ludzi wykonujących różne zawody.

Oglądanie filmu - Segregujemy dla przyszłości

https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ&feature=youtu.be

 

3. Co można zrobić z papierem? - zabawy badawcze (samolot) - pobudzanie ciekawości poznawczej

 

4. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet.

 

5. Praca plastyczna - Postać z gazety.

 

 

Środa - 17.06.2020
 

 

1. Wykonanie pracy plastycznej - Symbol recyklingu.

 

2. Rozmowa- Co to jest recykling? - kształtowanie wiedzy na temat postaw proekologicznych.

 

3. Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne?- tworzenie instrumentów z recyklingu- docenianie użyteczności rzeczy pochodzących z recyklingu.

 

4. Praca plastyczno-techniczna - Ekologiczny samochód - wykorzystanie surowców wtórnych - plastikowa butelka.

 

 

WTOREK - 16.06.2020

 

1.Przeprowadzenie doświadczenia z magnesem - magnes i różne przedmioty.

 

2. Co można zrobić z metalem? - poszerzenie wiedzy na temat właściwości metali; formułowanie wniosków z doświadczeń z wykorzystaniem metalowych przedmiotów.

 

3.Tworzenie z puszek - Pojemnika na kredki. - ozdabianie markerami lub naklejkami.

 

4. Zabawa rozwijająca celność - Strąć puszki - rzuty do celu.

 

 

 

PONIEDZIAŁEK - 15.06.2020 - Projekt Zabawki ekologiczne

 

1. Co może zawierać skrzynia skarbów? - rozmowa co jest skarbem, skąd pochodzi, jak można go wykorzystać.

 

2. Sznurek Jurka - tworzenie siatki pytań - rozwijanie świadomości ekologicznej.
Improwizacje ruchowe do muzyki relaksacyjnej.

 

wiersz Sznurek Jurka
 
Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisku.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka,
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
i od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papierów.
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki, wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.

 

Rozmowa na temat wiersza. R. pyta: Jakie śmieci znalazły siś na boisku? Dlaczego ktoś je wyrzucił? Gdzie należy wyrzucać śmieci?

 

3. Tworzymy ekozaproszenia - rozwijanie aktywności twórczej

 

4. Wypowiadanie sylaby eko- z różnym natężeniem: cicho - głośno

 

5. Zabawa plastyczna - Dorysuj... - na środku kartki narysowana dowolna figura geometryczna.

 

 

PIĄTEK - 12.06.2020 - Wakacyjny pociąg

 

1. Wspólne gry
Karta pracy, cz.4, s.78

 

2. Zabawa badawcza - Dlaczego czereśnie pękają?- poznawanie przyczyny pękania czereśni; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych;

Wyjaśnianie dziecku, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają. Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia;

zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.
Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą.
Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar

pęka na końcach i się zwija. R. wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie

deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się podskórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.
Degustowanie czereśni – całych i popękanych.

 

3. Ćwiczenia z książką- czytanie tekstu o wakacjach i wakacyjnych rad Olka i Ady
Książka, s.94-95

 

ŚRODA - 10.06.2020 - Na zawsze zapamiętasz

 

1. Czytanie tekstu wyrazowo- obrazkowego wakacjach
Karta pracy, cz.4, s.75

 

2.Co najbardziej podobało mi się w przedszkolu- praca plastyczna
Karta pracy, cz.4, s.76

 

3. Czytanie tekstu, ćwiczenia graficzne
Karta pracy, cz.4, s.77

 

4. Ćwiczenia w czytaniu
Karta pracy, Litery i liczby, cz.2, s.80


WTOREK - 9.06.2020 - Liczymy patyczki

 

1.Kończenie rysowania szlaczków
Karta pracy, cz.4, s.73

 

2. Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków - rozwijanie umiejętności liczenia; dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

Dzieci liczą patyczki w każdym kolorze.
Podają całkowitą liczbę patyczków,
mówiąc np. 3 patyczki czerwone dodać
4 patyczki zielone i dodać 3 patyczki żółte
to razem 10 patyczków.
Układanie działania ilustrującego liczbę
patyczków. Np.
3 + 4 + 3 = 10  

Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym.
Dzieci liczą pozostałe patyczki, mówiąc:
10 odjąć 3 to siedem.
Układają działanie:
10 – 3 = 7

Odkładanie patyczków, np. czerwonych.
Dzieci liczą pozostałe patyczki, mówiąc:
7 odjąć 3 to cztery.
Układają działanie:
7 – 3 = 4  

 

3. Opowiadanie obrazków
Karta pracy, cz.4, s.74

 

4. Utrwalenie nazw miesięcy


PONIEDZIAŁEK 8.06.2020 - Pocieszajki dla maluszków

 

1. Wypowiadanie się na temat swoich wspomnień z pobytu w przedszkolu - wypowiadanie się zdaniami;

 

2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej- Pocieszajki dla maluchów - rozwijanie mowy; zachęcanie do wspominania pobytu w przedszkolu;

 

Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły.

Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie. Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach. Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się,
wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały. Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:
– O! Popatrz, misiu, tu jest łazienka, wodą się zmywa farbę na rękach, a ty masz łapki całe w powidłach, więc musisz użyć wody i mydła! Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę:
Kum, kum, kum!
Rech, rech, rech!
Było przedszkolaków trzech.
Hopsa, w lewo!
Hopsa, w prawo!
Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo!
Ucz się, misiu, z nimi ćwicz,
skacz i do dziesięciu licz!
Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej…
Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek.

Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę.
Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:
– Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,
a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,
będziemy wspominać kochane przedszkole!
Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki.

Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.
– Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.
– Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała.
– A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada.
– Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.
– Mnie też!
– I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła się Kasia.
– Kwadraty– dokończyła Ada.
– Tak! Kwadraty!
– I co jeszcze?
– Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.
– I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.
– A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię.
– Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.
– I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!
– Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.
– Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę.
Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią.

Pożegnały się z innymi dziećmi,z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami.
Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.
– Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.
– Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.
– A co to są pocieszajki?
– To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.
Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej.
– To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.
– Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

 

3. Obrazek o lecie - wykonanie prezentu dla kolegi, koleżanki na pożegnanie przedszkola - rozwijanie sprawności manualnej;

 

4. Masaż pleców.
Odszukiwanie na obrazku piłek.
Karta pracy, cz4, s.72;

 

5. Nauka wierszyka fragmentami, metodą ze słuchu.

Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,
a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,
będziemy wspominać kochane przedszkole!!!

 

 

 

PIĄTEK - 5.06.2020 - Słoneczny uśmiech

1.Zabawa rozwijająca umiejętność orientowania się na kartce papieru

2. Słuchanie wiersza Marioli Golc- Słoneczny uśmiech- rozwijanie mowy; poznawanie wybranych miejsc w Polsce
Karta pracy, cz.4, s.68-69

 

Wiersz Marioli Golc: Słoneczny uśmiech

 

Nadchodzą wakacje,
słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech
śle więc przedszkolak.

 

I tym uśmiechem
ze słonkiem razem,
ogrzeje wszystkie
nadmorskie plaże.

 

Promienny uśmiech
prześle też górom,
by się nie kryły
za wielką chmurą.

 

Ma jeszcze uśmiech
dla wszystkich dzieci,
Niech im w wakacje
słoneczko świeci.  


3. Gdzie pojadę na wakacje?
Karta pracy, cz.4, s.70

 

4. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji

 

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej... (plaży)

 

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to, i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło sie dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się ... (ogniem).

 

Jeśli sie zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu ... (policjantowi).

 

Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu... (drzwi).

 

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe ... (kalosze).

 

Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego ... (atlasu).

 

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piekne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo ... (niebezpieczne).

 


5.Oglądanie rysunków schematycznych
Karta pracy, cz.4, s.71

 

6. Czytanie tekstu, pisanie po śladzie
Karta pracy.Litery i liczby, cz.2, s.78-79

 

7. Układanie puzzli - Łąka latem - wyprawka

 

 

 

CZWARTEK - 4.06.2020 - Nadeszło lato

 

1. Zabawa- Burza na morzu- odszukiwanie w naklejkach nazw środków lokomocji przedstawionych na zdjęciach. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach.
Karta pracy Nowe przygody. Litery i liczby, cz.2, s.77

 

2. Nadeszło lato - rozmowa na temat nowej pory roku- rozwijanie mowy; poznawanie oznak lata
Karta pracy, cz.4, s.64-65

 

3. Zabawa dydaktyczna- Czym pojedziemy na wakacje?- rozwijanie mowy i myślenia; rozwijanie słuchu fonematycznego
Karta pracy, cz.4, s.66

 

4. Ćwiczenia klasyfikacyjne- Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?-wyszukiwanie odpowiednich pojazdów

 

5. Zabawy pętlami
Karta pracy, cz.4, s.67

 

 


ŚRODA - 3.06.2020 - Lato na wakacjach

 

1. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków miejsc
Karta pracy, cz.4, s. 62

 

2. Wykonanie pracy- Wakacyjny pociąg- rozwijanie sprawności manualnej; poznawanie wybranych regionów Polski
Karta pracy, cz.4, s.62-63

 

3. Tworzenia mapy skojarzeń do wyrazu WAKACJE

 

4. Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru ( rytmu)
Karta pracy, cz.4, s.63

 

 

Wtorek - 2.06.2020 - Góralskie liczenie

1. Ćwiczenia indywidualne w czytaniu

Książka - s. 92-93

 

2. Zabawy matematyczne - Góralskie liczenie - rozwijanie umiejętności liczenia;

Zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich;

Układanie zapisów działań do przedstawionych zadań.

 

Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

Liczmany, kartoniki z liczbami i znakami: +, −, = (6-latek).

 

Zadanie 1.

Na hali, na hali,                                               

10 owiec juhas pasie.

Dwie w góry mu uciekły.   

Ile teraz masz owiec, juhasie?                                 

= = = = = = = = = = = = = = =                                 

Dzieci układają 10 liczmanów.                  

Odsuwają 2.                                                    

Układają działanie: 10 – 2 = 8

Udzielają odpowiedzi na pytanie:          

Teraz jest 8 owiec.                                        

Tak samo postępują przy innych zadaniach.

= = = = = = = = = = = = = = =

 

Zadanie 2.

Do zagrody 9 owiec                                      

wpędził juhas młody.

Ale cztery starsze owce

uciekły z zagrody.

Policz teraz szybko mi –

ile owiec w zagrodzie śpi?

 

Zadanie 3.

Na hali, na hali

raz się tak zdarzyło,

że do 7 starszych owiec

3 młode przybyły.

Powiedz teraz mi –

ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?

 

Zadanie 4.

Na łące pod górą

juhas owce pasie;

cztery czarne owce

i pięć białych hasa.

Ile wszystkich owiec

jest w stadzie juhasa?

 

3. Wskazywanie pasm górskich na mapie; odczytywanie ich nazw; zwracanie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.

Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.

 

 

 

PONIEDZIAŁEK – 1.06.2020

Wakacyjne podróże - Wakacje na Wybrzeżu

 

1. Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.

Karta pracy, cz.4, s.60

 

2. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby- Wakacyjne podróże ( zagadka matematyczna) - rozwijanie mowy, zapoznanie z kontynentami i globusem - kulistym modelem Ziemi.

 

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podro?z?e wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu sie? z piz?am. Gdyby nie mama, zapomnieliby tez? o s?niadaniu. Szcze?s?liwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli juz? umyci, przebrani i najedzeni, wyje?ła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.

– Teraz moz?ecie podro?z?owac? palcem po całym s?wiecie.

– Super! – ucieszył sie? Olek. Bez namysłu zakre?cił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała sie? tak szybko, wszyscy dostaliby kre?c?ka jakiegos? lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mkne?ły kontynenty: Ameryka Po?łnocna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.

– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpe?dzony s?wiat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Be?dzie fajnie. W Australii są kangury i koale.

– W Sydney chciałbym zobaczyc? gmach filharmonii – wtra?cił tata. – A be?dzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada. Olek spojrzał na siostre? z politowaniem. Przeciez? nikt nie podro?z?uje do przedszkola, kto?re jest kilka metro?w od domu. Zakre?cił drugi raz. Jego palec wskazał pan?stwo lez?a?ce w Ameryce Południowej.

– Brazylia. Dobry wybo?r – pochwalił tata. – Sa? tam wspaniałe plaz?e. Che?tnie polez?ałbym sobie – przecia?gna?ł sie? leniwie.

– Moz?e i ja zaproponuje? podro?z?? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechac? z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaz? Afryka tez? jest ciekawa.

– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierze?tami. Zobaczymy słonie i z?yrafy! – zawołał Olek oz?ywiony wizja? spotkania dzikiego słonia, a moz?e i lwa.

– A be?dzie tam nasz park? – nies?miało spytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nia? jak na przybysza z kosmosu. – Nasz park be?dzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakre?cił globusem. Niebieski kolor oceano?w i mo?rz zmieszał sie? z zielonym, z?o?łtym i bra?zowym – kolorami kontynento?w. Adzie az? zakre?ciło sie? w głowie. S?wiat na globusie obracał sie? zbyt szybko. Co be?dzie, jez?eli palec taty trafi na głe?boki ocean? Nie chciałaby spe?dzic? wakacji na oceanie. Tam juz? z pewnos?cia? nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okra?gła? piaskownica?.

– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata. – Jest tam plac zabaw? – spytała Ada. – Naszego nie ma, sa? inne. Jest za to Biały Dom i... – Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.

– Ja nie moge?! Chcesz jechac? na wakacje czy nie? – zniecierpliwił sie? Olek. – Chce?. Tylko nie tak daleko – ba?kne?ła Ada. – To gdzie? Wybieraj – podsuna?ł jej globus. Ada zamkne?ła oczy. Niech los zdecyduje – pomys?lała i dotkne?ła palcem globusa. – Tu!

Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, kto?re wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchne?li s?miechem.

– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.

Ada westchne?ła z ulga?. Jak to dobrze, z?e zdała sie? na los szcze?s?cia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuz? pod Warszawa? mieszkaja? ukochani dziadkowie. Co waz?ne, ich dom stoi w pobliz?u lasu.

– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam sa? bociany, dzie?cioły, kukułki, z?abki, biedronki, s?limaki, pszczoły – zachwalała Ada.

– Mro?wki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale juz? po chwili s?miał sie? jak tata i mama. Nawet napad komaro?w nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podro?z?y do dziadko?w. Podpatrywanie ptako?w w towarzystwie dziadka, kto?ry zna setki ciekawostek o zwierze?tach, to był najlepszy z wakacyjnych plano?w.

 

3. Wykonanie pracy plastycznej- Wakacje na Wybrzeżu- rozwijanie sprawności manualnej; rozwijanie umiejętności wycinania;

 

4. Rysowanie pośladach

Karta pracy, cz.4, s.61.

 

PIĄTEK 28.05.2020

Moje uczucia

 
1. Zabawa - Z czego jestem zadowolony?- próby wypowiadania się krótkimi zdaniami
 

2. Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk- Moje uczucia- rozwijanie mowy; rozróżnianie emocji, przyjemnych i nieprzyjemnych, towarzyszących ludziom dorosłym i dzieciom;

Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były, i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu, i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę. W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina, że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija. Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje, tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

 
3.Rysowanie szlaczków po śladach
Karta pracy, cz.4, s.59
 

CZWARTEK 27.05.2020

Niby tacy sami, a jednak inni
 
1. Zabawa dydaktyczna- O którym koledze mówię? ( próby opisywania )
 
2. Mój przedszkolny kolega- praca plastyczna dowolną techniką
 
3.Zabawy ruchomym alfabetem, pisanie imion kolegów z grupy przedszkolnej

ŚRODA 26.05.2020

Dziwni goście

1.Odszukiwanie na obrazku przedmiotów, roślin
Karta pracy, cz.4, s.56-57
 
 
2. Wykonanie pracy- Pożegnalny obrazek dla przyjaciela- rozwijanie sprawności manualnej, wykorzystanie w pracy surowców wtórnych
Kogo nazywamy przyjacielem?
 
3. Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka; układanie zdań;
Karta pracy, cz.4, s.58
 
4. Pokoloruj tak samo

5. Policz kropki

 
6. Wytnij sylaby, podpisz obrazki

WTOREK 26.05.2020

Co jest cięższe , a co lżejsze?

1.Dzieci świata- mandala
2.Co jest cięższe, a co lżejsze?- zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej- porównywanie masy przedmiotów; zapoznanie z działaniem wagi szalkowej;
 
3. Cięższy przedmiot
Karta pracy, cz.4, s.55
 
3. Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek- Nazwy miesięcy- utrwalenie nazw miesięcy

Jakie miesiące w roku mamy?Czy wszystkie nazwy miesięcy znamy?Komu nie sprawi trudu zadanie,niech rozpoczyna ich wyliczanie.Powietrza dużo buzia nabierai na wydechunazwy wymienia:

− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień. *Jeśli za trudne było zadanie,ćwicz dalej z namito wyliczanie:− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.

4.Liczymy
5. Wytnij sylaby, podpisz obrazki

PONIEDZIAŁEK 25.05.2020

Piłka dla wszystkich

1.Ćwiczenia graficzne- ołówek
 
2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej - Piłka dla wszystkich- rozwijanie mowy;kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych
Wyjaśnienie pojęcia - TOLERANCJA
 
Niepełnosprawny Franek z grupy Ady często śnił o tym, że gra w piłkę nożną. W snach nie siedział na wózku inwalidzkim, tylko biegał po boisku najszybciej z całej drużyny i strzelał naj-więcej goli.Brawo, Franek! – krzyczeli kibice.To najlepszy zawodnik! – rozlegały się głosy.Jednak gdy szczęśliwy i dumny Franek otwierał oczy, od razu uświadamiał sobie, że to był tylko sen, a on nigdy nie zostanie piłkarzem. Patrzył na swoje nogi, którymi nie mógł poruszać, i robiło mu się wtedy bardzo smutno.Ada przyjaźniła się z Frankiem i bardzo lubiła się z nim bawić. Pewnego dnia zauważyła, że chłopiec jest wyjątkowo radosny. Miał roześmiane oczy i wesoło pomachał do niej, gdy tylko pojawiła się w sali. Dziewczynka była ogromnie ciekawa, co jest tego przyczyną. Może dostał długo oczekiwany bilet do teatru? A może spełniło się jego marzenie o jeździe na koniu?Cześć! Nie uwierzysz, co się stało! – powiedział Franek, gdy Ada usiadła przy nim na dywanie.Opowiedz.– W sobotę pojechałem z moim starszym kuzynem na mecz piłki nożnej. Grały drużyny z dwóch różnych szkół. Byłem bardzo blisko i mogłem obserwować każdy ruch zawodników!To świetnie. Ja nie przepadam za oglądaniem meczu, ale cieszę się, że ci się podobało – odpowiedziała Ada.Mój kuzyn podwiózł mnie do ławki, na której siedzieli zawodnicy rezerwowi. I całe szczę-ście, bo bramkarz skręcił nogę w kostce i trzeba go było zastąpić. Wyobraź sobie, że nagle ktoś kopnął piłkę, a ja ją złapałem!Ojej! Zostałeś bramkarzem?Nie. Po prostu piłka wypadła poza boisko i leciała prosto na mnie. Chwyciłem ją i rzuciłem z powrotem jednemu z napastników.Brawo!A wtedy on na mnie nakrzyczał...Jak to nakrzyczał? Powinien ci podziękować – zdziwiła się Ada
Niestety, nie. Powiedział, żebym się stamtąd wynosił, bo tylko przeszkadzam. A jego kole-dzy się śmiali i słyszałem, jak mówią o mnie „krasnal na wózku”.Prawdziwi sportowcy się tak nie zachowują! – zezłościła się Ada.Jeden z nich zaczął pokracznie chodzić i wskazywał na mnie palcem, a potem wszyscy śmiali się z moich butów. Chciałbym chodzić, nawet taki wykrzywiony, a ja przecież nie mogę chodzić wcale... Pomyślałem, że piłka jest nie dla mnie.Myślałam, że opowiesz mi o czymś wesołym. Jak cię zobaczyłam, wyglądałeś na szczęśli-wego, a ta historia jest smutna – stwierdziła Ada.Bo jeszcze wszystkiego ci nie opowiedziałem! – uśmiechnął się Franek. – Potem wydarzyło się coś wspaniałego!Ada była bardzo ciekawa, a Franek opowiadał dalej:Mój kuzyn bardzo się zdenerwował i zdecydował, że zabierze mnie z tego boiska, chociaż mecz rozgrywał się dalej. Kiedy odjeżdżałem, usłyszałem dźwięk gwizdka. Kapitan drużyny przerwał mecz i zwołał wszystkich zawodników. Nie słyszałem, co do nich mówił, ale po chwili dogonił nas, a za nim przybiegła reszta drużyny. Powiedział do mnie tak: „Jako kapitan Niebie skich chciałem cię przeprosić za zachowanie moich kolegów. Oni zresztą zrobią to sami”. I wte-dy każdy z piłkarzy podszedł do mnie i podał mi rękę. Widziałem, że było im wstyd. Zapytali, jak mam na imię i co mi właściwie dolega.To dobrze, bo już chciałam się wybrać z Olkiem na to boisko i im dokopać! – powiedziała stanowczo Ada.Chciałaś ich zbić? – spytał zaskoczony Franek.Nie, dokopać im kilka goli. Jak się zdenerwuję, to potrafię kopnąć tak mocno jak stąd do Krakowa!To szkoda, że cię tam nie było – zaśmiał się chłopiec.Franek opowiedział Adzie ciąg dalszy tej historii. Zawodnicy dowiedzieli się, że chłopiec doskonale zna zasady gry w piłkę nożną, bo razem z tatą ogląda każdy ważny mecz. Zapro-ponowali Frankowi, żeby został sędzią, dali mu gwizdek i posadzili na honorowym miejscu, z którego miał świetny widok na całe boisko. Od tej chwili chłopiec bacznie obserwował grę, dawał sygnały zawodnikom, a nawet zadecydował o jednym rzucie karnym. Okazało się, że jest bardzo dobrym i uważnym sędzią i nikt nie powiedział o nim „sędzia kalosz”, czyli taki, który się nie zna na grze i ciągle się myli.I wiesz, co mi powiedzieli na pożegnanie? – zakończył opowieść Franek. – Powiedzieli, że skoro mam niesprawne nogi i nie mogę grać w piłkę nożną, to przecież mam sprawne ręce i mogę grać w koszykówkę. Mój tata dowiedział się, kto prowadzi drużynę koszykarską dla za-wodników na wózkach, i od jutra zaczynam treningi. A ja myślałem, że piłka jest nie dla mnie.Piłka jest dla wszystkich! – powiedziała Ada. – Zobaczysz, kiedyś przyjdę na mecz koszyków-ki. Ty będziesz najlepszym koszykarzem, a ja będę piszczała najgłośniej ze wszystkich kibiców.
 
3.Dzieci z całego świata- praca plastyczna- rozwijanie sprawności manualnej; dostrzeganie różnic i podobieństw  pomiędzy dziećmi różnych ras;- technika dowolna;
Oglądanie zdjęć dzieci z różnych kontynentów
 
4.Rysowanie siebie
Karta pracy, cz.4, s.54
 

PIĄTEK 22.05.2020

Moja rodzina

 
1.Rysowanie szlaczków
Karta pracy, cz.4, s.53
 
2.Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej- Festyn- rozwijanie mowy; zachęcanie do wspólnej zabawy z rodzicami
 
3. Narysuj swoją rodzinę, wytnij i złóż puzzle. Naklej na kartkę.

CZWARTEK 21.05.2020

Wokół mamy i taty

 
1.Odwzorowanie kwiatków dla mamy. Rysowanie po śladach rysunków róż.
Karta pracy, cz.4, s.51
 
2. Wokół mamy i taty - układanie zdań o rodzicach., liczenie słów w zdaniach- rozwijanie słuchu fonematycznego; rozwijanie mowy
 
3.Serduszko dla mamy i taty
 
4. Zabawa- Czy znam imię taty i mamy? Rozmowa na temat słowa- SERCE
 
5.Odszukiwanie różnic
Karta pracy, cz.4, s.52

ŚRODA 20.05.2020

Mój tata

 
1. Rozmowa na temat- Jak dzieci pomagają rodzicom?
Karta pracy, cz.4, s.49;
 
2. Laurka dla mamy i taty-   rozwijanie umiejętności wykonania pracy
 
3. Kolorowanie rysunku bukietu dla mamy. Rysowanie po śladzie;
Karta pracy, cz.4, s.50;
 
 

WTOREK 19.05.2020

Jak nasi rodzice

 
1.Rysowanie swojej mamy i swojego taty; czytanie zdań
Karta pracy, cz.4, s.46
2.Ćwiczenia w porównywaniu wzrostu; kolorowanie ubrań
Karta pracy, cz.4, s.47
3.Wyklaskiwanie podanego rytmu
Karta pracy, cz.4, s.48
4. Puzzle- Rodzina
5. Uzupełnij odpowiedni znak

PONIEDZIAŁEK 18.05.2020

Mama i Tata

 
1.Oglądanie zdjęć rodzinnych, rozpoznawanie i nazywanie osób na zdjęciu, określanie stopnia pokrewieństwa
 
2.Nauka na pamięć wiersza Jadwigi Koczanowskiej- Mama i tata.- rozwijanie mowy i pamięci
Karta pracy, cz.4, s.44-45
3.Układanie zdrobnień do słów: mama, tata;
 
4. Kończenie zdania: Moja mama jest...., a j tata jest....m
5.Szalone kropki- ćwiczenia graficzne
6. Wytnij i uzupełnij

PIĄTEK 15.05.2020

Pierwsza kartka zielnika

 
1.Ćwiczenia w czytaniu- uzupełnianie literami luk w wyrazach
2. Założenie pierwszej kartki zielnika- rozwijanie zainteresowania przyrodą; poznawanie wybranych nazw roślin zielnych
 
3.Prawda- fałsz
Karta pracy Nowe przygody, Litery i liczby, cz.2, s. 76
4.Domki matematyczne.
5. Narysuj taki sam wzór

CZWARTEK 14.05.2020

Wiosenna łąka

 
1. Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt
Karta pracy, cz.4, s.43
2.Łąka- ogladanie zdjęć łąki, spacer na łakę
3.Sylaby i wyrazy
4. Pokoloruj według kodu
5. Dla chętnych- Pszczoła
JĘZYK ANGIELSKI

ŚRODA 13.05.2020

Wiosna na łące

1.Pszczoły na łące
Karta pracy, cz.4, s.42
2. Wykonanie biedronki- praca plastyczna; rozwijanie sprawności manualnej, poznanie budowy biedronki
3.Ćwiczenia logorytmiczne- Rób to o czym mówi wiersz.
( do wklejenia tekst)
4.Policz
 
5. Znajdź odpowiednie kratki
6.Zabawy głoskami

WTOREK 12.05.2020

Motyle i kwiaty

1. Nazywanie zwierząt
Karta pracy, cz.4, s.39
2. Zabawy z sześcianem- zapoznanie z figurą- sześcianem; rozwijanie umiejętności szeregowania
Przypomnienie cech kwadratu
Karta Pracy, cz.4, s.40
3.Rysowanie szlaczków
Karta pracy, cz.4, s.41
4.Zabawy z sylabami
5.Policz
6. Narysuj taki sam

PONIEDZIAŁEK 11.05.2020

Barwa ochronna

 
1.Oglądanie obrazka, określanie , co się dzieje na łace w maju.
Karta pracy, cz.4, s.36-37
2. Zabawa rytmiczno- artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza Teresy Fiutowskiej ,, Żabie łapki"
 
3. Słuchanie opowiadaniaM. Strękowskiej- Zaremby- Zabawa w chowanego; Rozmowa na temat opowiadania
 
4. Majowa łąka- praca plastyczna
 
5. Słuchanie opowiadania o cyklu rozwojowym motyla
Karta pracy, cz.4, s.38
6. Ukryte wyrazy

PIĄTEK 08.05.2020

Dania też leży w Europie

 
1. Słuchanie opowiadania na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena - Księżniczka na ziarnku grochu; zapoznanie z Hansem Christianem Andersenem- duńskim pisarzem
 
2. Rozmowy z dziećmi na temat ich pobytu za granicą
 
3.Wykonanie ilustracji do baśni- Księżniczka na ziarnku grochu- technika dowolna
4. Zabawa- Brakująca literka
5. Matematyczna herbatka- Ile?
6. Oglądanie bajki Księżniczka na ziarnku grochu

JĘZYK ANGIELSKI

Rozkładamy karty obrazkowe przed dzieckiem. Włączamy piosenkę
https://youtu.be/aFKk3Y8vm58
Dziecko wskazuje członków rodzony, o których mowa w piosence.
Uczyliśmy się rymowanki z wykorzystaniem palców, można narysować na paluszkach buźki
Kciuk: This is my father
Wskazujący: This is my mother
Środkowy: This is my brother
Serdeczny: This is my sister
Mały: I am a little one and kiss everyone!
Mały palec „daje całusa” po kolei każdemu paluszkowi (członkom rodziny)

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

CZWARTEK 07.05.2020

Mieszkamy w Europie

1.Oglądanie obrazków flag UE, oglądanie mapy Europy, słuchanie nazw państw europejskich- sąsiadów Polski.
   Oglądanie globusa, wyjaśnienie czym jest i do czego służy, odczytywanie wspólnie nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują.
Karta pracy, cz.4, s.34-35
2.Rozmowa o mapie Europy oraz krajach należących do UE- zapoznanie z nazwami państw należących do UE
   Odczytywanie wyrazu: Europa
  
3.Wykonanie pizzy - praca plastyczna
4.Utrwalamy odejmowanie

ŚRODA 06.05.2020

WARSZAWSKA Syrenka

1.Słuchanie hymnu Polski- Mazurka Dąbrowskiego
 
2. Wyjaśnienie pojęcia: Warszawa- stolica Polski
 
3. Wykonanie warszawskiej Syrenki;
Propozycje:
4.Wykonanie małej mapy Polski- zapoznanie z wyglądem mapy Polski, odczytywanie na mapie niektórych nazw
   Wypełnianie konturu mapy plasteliną lub kolorowym papierem; ułożenie napisu z liter pod mapą: To mapa Polski.
5.Uzupełnij wklejając brakujące elementy:

WTOREK 05.05.2020

Stolica, Wisła, syrenka

1. Określanie, co zwiedzała w Warszawie rodzina Olka i Ady
Karta pracy, cz.4, s.30-31
2.Układanie zdań z podanymi wyrazami: stolica, Wisła , syrena
 
3.Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów- porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary; poznawanie miary płynów
Karta pracy, cz.4, s.32-33
4.Wykonanie pracy plastycznej- Nasze godło
5. zabawy z tangramem- wytnij, układaj różne figury

PONIEDZIAŁEK 4.05.2020

Zakochany w syrenie

1.Oglądanie zdjęć w internecie, albumów o Warszawie- charakterystyczne miejsca
2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej- Zakochany w syrenie- poznanie historii powstania Warszawy
    Oglądanie mapy Polski

( zrzut opowiadania str 32 - 33)

 
3.Rysowanie po śladach rysunku Syreny i fal
Karta pracy, cz.4,s.29
4.Piękny jest nasz kraj- twórcza zabawa plastyczna
Wybranie z kolorowej gazety dowolnego zakątku krajobrazu, naklejenie na kartkę, uzupełnienie kredkami
 
5. Mapa Polski- puzzle

 

 

 

 

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-06-23